sobota, 29 kwietnia 2017

Sąd nad panią X

     Panią X nazwaliśmy główną bohaterkę "Kamizelki" Bolesława Prusa. W formie klasowego sądu i symulacji procesu sądowego próbowaliśmy rozstrzygnąć, czy pani X postąpiła niemoralnie, okłamując przed śmiercią swojego męża. Uczniowie klasy II bardzo chętnie podjęli się zadania, podzielili rolami i przeprowadzili proces. Zaangażowali się w odegranie postaci literackich, dzięki czemu ożyły, a ich problemy stały się ważne.

     Przy omawianiu "Kamizelki" ważnym zagadnieniem jest poruszenie problemu kłamstwa. Lepiej, gdy uczniowie sami dojdą do wniosków i rozstrzygną, czy w niektórych sytuacjach kłamstwo  można usprawiedliwić, czy tez zawsze jest jednoznacznie złe. Ława przysięgłych, którą była cała klasa, orzekła prawie jednogłośnie, że kłamstwo pani X było gestem miłosierdzia, dobra i miłości.
     Na początku tej lekcji wyjaśniłam, na czym będzie ona polegała i poprosiłam o zgłoszenie się do odegrania kolejnych postaci w trakcie przesłuchań. Był oczywiście sędzia, woźny sądowy, obrońca i oskarżyciel. Przez cały proces oskarżona siedziała i przysłuchiwała się kolejnym zeznaniom. Nie mogła opanować emocji i komentowała wypowiedzi niektórych świadków. Zeznawali: sąsiad (narrator), lekarz, służąca i handlarz starzyzną. Na koniec swoją wersję wydarzeń i motywy działania przedstawiła wdowa - pani X. Uczniowie wprowadzili nowe, ciekawe wątki (niektóre śmieszne, jak posądzenie pani o romans z lekarzem, czy oskarżenie sąsiada o podglądactwo), a na szczególne wyróżnienie zasłużyły brawurowe mowy końcowe obrońcy (Ola!) i oskarżyciela (Martyna rządzi).

     Podsumowując "Kamizelkę", wprowadziłam element współczesny - wybrałam cztery piosenki, poruszające motyw kłamstwa i rozdałam uczniom ich teksty. Zdecydowałam się na trzy utwory polskie: Okłamuj mnie jeszcze,  To co nam było i Życie się bawi nami, oraz jeden po angielsku - Secret. Po wysłuchaniu (i pośpiewaniu) piosenek, uczniowie mieli z ich fragmentów/wycinków stworzyć własne teksty poetyckie, pasujące do sytuacji, ukazanej w noweli Prusa. Wzbudziło to głębsze refleksje i przemyślenia. Okazuje się, że kłamstwo ma różne twarze.

Kasia Polak

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz