środa, 5 kwietnia 2017

Lekturowo filmowo poklatkowo

     Jak to zwykle z ciekawymi pomysłami bywa, wpadają do głowy za pięć dwunasta. W ten właśnie sposób zweryfikowałam swoje plany lekcyjne i spontanicznie, zamiast tabelkowego powtórzenia problematyki pozytywistycznych nowel, zaproponowałam nakręcenie krótkich filmów animowanych techniką poklatkową.


     Uczniowie bardzo szybko zrozumieli zadanie i ściągnęli aplikacje do tworzenia filmów z serii zdjęć. Zaproponowałam kilka prostych i intuicyjnych appek: Stop Motion, Story Studio i Stop Motion Studio (działaja zarówno na Androida, jak i IOSa). Bez ostrzeżenia rzuciłam ich na głęboką wodę, gdyż scenariusz budowali samodzielnie, bazując na zdarzeniu lub problemie wybranej przez siebie noweli. Mieli całkowita dowolność, jeśli chodzi o sposób ukazania problemu/motywu i techniki, która stworzą warstwę wizualną. Królował "Latarnik", ale pojawiła sie też "Kamizelka" i "Sachem".
     Kilka pytań o to, jak, co dokładnie, 2D czy 3D, itp. skwitowałam beztroskim: "Coś wymyslicie, jestem tego pewna" i nieustannie gryząc się w język, w milczeniu obserwowałam postępy i efekty działań. Warto jednak było niczego nie sugerować i pozwolić na swobodne przetworzenie motywów literackich.
     Powstały króciutkie filmiki, świadczące o zrozumieniu lektur i sprawnym przełożeniu ich na język filmu. Są krótkie i bardzo proste, gdyż uczniowie mieli zaledwie 45 minut na wszystkie czynności i pokazanie filmu.  Muszę przyznać, że przy prezentacji dzieł uczniowskich byłam równie podekscytowana, co oni. Nie szczędziłam słów zachwytu i entuzjastycznie chwaliłam co ciekawsze elementy. Oto kilka przykładowych filmów:
     Wyszło dużo lepiej, niż mogłam sie spodziewać. Musimy filmować częściej i sięgać po coraz bardziej złożone formy nararcji filmowej. Polecam, to prosta i atrakcyjna forma pracy z lekturą.

Kasia Polak

9 komentarzy:

  1. Świetny pomysł i genialne filmiki. Gratulacje!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo, uczniowie się naprawdę zaangażowali. Ogromnie mi się podobają ich filmiki :)

      Usuń
    2. Dzisiaj i ja zrobiłam takie filmiki z moimi uczniami. U nas królował Tomek Sawyer. Powstały animacje o poszukiwaniu skarbu, bójce Tomka z nowym, ucieczce na wyspę i malowaniu płotu. Dzięki za inspirację :)

      Usuń
  2. Filmy poklatkowe- moje ulubione 😍

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem Asiu, dzięki Tobie sie osmieliłam. Naprawdę nie jest to trudne.:)

      Usuń
  3. Zachwyciłam się Twoim pomyslem, Kasiu!
    Dziękuję za inspirację :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Asiu, przetestowałam na swoich prywatnych dzieciach i mozliwości są ogromne :)

      Usuń
  4. Świetny pomysł! Gratulacje :) Oczywiście, nie będę oryginalna, jesli zapytam, czy mogę wykorzystać? :)

    OdpowiedzUsuń