środa, 12 lipca 2017

Magia szóstek - heksy w akcji

     W szkole szóstka to szczególna cyfra. Przez niektórych pożądana, dla innych nieosiągalna. Może więc trzeba zerwać z mitem niedostępności szóstek i pozwolić uczniom wypowiedzieć się w sześcioramiennej formie? Dzisiaj o tym, jak moja fascynacja heksami rozpanoszyła się w przestrzeni klasowej. Heksy, czyli niewielkie sześciokąty, wykorzystuję z lubościa co jakiś czas. Są świetne do układania większych całości, mają sporo możliwości dopasowania do inych heksów (dokładnie sześć), a jednocześnie  ograniczenie (tylko sześć), które pomaga hierarchizować informacje i wyszukiwać najlepsze dopasowania. Wykorzystywane są m.in. przez nauczycieli, stosujacych ocenianie kształtujace.
      Ja proponuję uczniom pracę z trzema rodzajami heksów: całkowicie pustymi do uzupełniania, wszystkimi zapełnionymi pojęciami z danego działu i częściowo zapełnionymi - pojawia się kilka kluczowych pojęć, do których młodzież buduje własne skojarzenia, dopisuje przykłady, dobiera cechy itd. Z powodów czysto praktycznych czyste heksy są wielokrotnego użytku - zalaminowałam je przed wycięciem i proszę o używanie pisaków suchościeralnych do tworzenia notatek (co zresztą uczniowie bardzo lubią, gdyż nie widać śladów ich korekty, a pisanie takimi markerami jest dla nich za każdym razem ożywiającym doświadczeniem). Używam zarówno białych, jak i kolorowych. Łatwo je samodzielnie zrobić w Wordzie, wstawaiając kształt sześcioboku i odpowiednio powiększając.
      Kiedy się przydają? Idealnymi tematami do użycia heksów są powtórzenia i syntezy wiedzy, wszelkie podsumowania. Nadają się zarówno do pracy indywidualnej, jak i grupowej. Aktywizują uczniów, dają możliwość manipulowania elementami, wpływają na uruchomienie myślenia głębokiego i wyszukiwanie połączeń semantycznych. Można z nich stworzyć grę planszową, ciąg przyczynowo-skutkowy, plan wydarzeń, mapę myśli, przestrzenna notatkę. Elementy można dowolnie przemieszczać i łączyć. Czasami proszę o stworzenie plakatu i przyklejenie sześcioboków, innym razem układamy je na stolikach. Można tworzyć  z nich prawie wszystko, wpisywać komentarze, opinie, podawać informacje, rysować, stosować je jako fiszki, grę memory, hierarchizować wartości w formie piramidy lub grać w pokera kryterialnego. 
      Wielkość heksów warto dostosować do wieku uczniów (większe do uzupełniania i dla młodszych dzieci) i rodzaju wykorzystania. Można wyciąć je przed lekcją lub poprosić uczniów o zrobienie tego na zajęciach. Warto przy pracy w grupie przydzielić każdemu uczniowi określoną liczbę heksów do zagospodarowania, by zaangażować wszystkich w działania lekcyjne. Uczniowie traktują pojawienie się tego typu narzędzi jako zabawę, więc uczenie sie jest skuteczniejsze, szybsze i dużo przyjemniejsze.
      Polecam heksy nie tylko do użycia na zajęciach lekcyjnych (ze wszystkich przedmiotów), ale również na godzinie wychowawczej i w trakcie zajęć integracyjnych.
Kasia Polak

2 komentarze:

  1. Świetnie, Kasiu! Od jakiegoś czasu heksy "chodzą mi po głowie". Po lekturze Twojej wypowiedzi czuję się zmotywowana do ich wykorzystania na lekcjach! Dziękuję 😃

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, pobudzają myślenie, wnioskowanie, wyszukiwanie podobieństw, a sa na tyle proste, że uczniowie pracują z nimi intuicyjnie :)

      Usuń