piątek, 3 marca 2017

Językowy zawrót głowy - Dzień Języka Ojczystego

      Właściwie Tydzień Języka Ojczystego (20-24.II.2017) - tyle zajęło nam świętowanie, przeprowadzanie twórczych zajęć, poświęconych zagadnieniom językowym, akcje i konkursy korytarzowe i wreszcie Wielki Finał, podsumowujący wszystkie działania. A działo się przez ten tydzień sporo ciekawych rzeczy. Zarówno w trakcie lekcji języka polskiego, jak i poza pracownią polonistyczną.

      Na zajęciach pojawiły się bardzo zróżnicowane zadania. Uczniowie poznawali ciekawostki, dotyczące języka polskiego (dowiedzieli się między innymi, czym jest palindrom, pleonazm czy spuneryzm), wypełniali kartę pracy, poświęconą ważnym zdaniom w języku polskim, które odnosiły się do konkretnego kontekstu historyczno - kulturowego, oglądali i komentowali spoty reklamowe (seria Ojczysty - dodaj do ulubonych). Z radością przyjęli wyczekiwane od jakiegoś czasu działanie kreatywne - poezję z odzysku. Wykorzystaliśmy do tworzenia kolorowych wierszy fragmenty nowel Henryka Sienkiewicza, w które młodzieży udało sie  tchnąć nowe życie.
     Korytarz  natomiast opanowały akcje o charakterze wyzwań. Była gra Polonistyczne Boggle - z wybranych liter należało stworzyć jak najwięcej polskich wyrazów. Rekordzistom udało się zdecydowanie przekroczyć 100 słów. Uczniowie z zaangażowaniem grali też w korytarzową grę "Zlituj się - popraw błędy". Za poprawienie 36 błędnych konstrukcji mogli dostać ocenę bardzo dobrą, z czego nie omieszkali skorzystać. Dodatkowo uwagę zwracały kolorowe plakaty (wykonane w Canvie) i neonowe Schody Językowe, które stanowiły podpowiedź w wyzwaniu poprawnościowym. Poza tym przez cały tydzień w bibliotece za wypożyczenie książki polskiego autora można było dostać zakładkę, a że wśród wzorów były Pokemony, sportowce, smoki i słodkie kotki, nasz czytelniczy przybytek był nadzwyczaj oblegany. Oczywiście za każdą aktywność uczniowie dostawali odznaki, w związku z tym chętnie się aktywizowali  i dobrze się przy tym bawili.

      Nasz Tydzień Języka Ojczystego zakończył piątkowy finał, w którym wzięły udział wszystkie klasy. Najpierw pięcioosobowe drużyny rywalizowały ze sobą w Sztafecie Ortograficznej, czyli bieganym dyktandzie, później reprezentanci klas zmagali się z Turniejem Wiedzy o Języku Polskim.
Na koniec zaś rozstrzygnęliśmy Konkurs na Najlepsze Przebranie za Bohatera Literackiego. Było w czym wybierać, gdyż wielu uczniów podeszło do tego zadania z wyobraźnią i  humorem. Wszystko wpisało się świetnie w stosowaną coraz częściej (ku mojej uciesze) w naszej szkole formułę grywalizacji.

Kasia Polak

5 komentarzy:

  1. Kasiu, jestem (jak zwykle) pod wrazeniem Twoich dzialan! Prawdziwa uczta dla zmyslow polonisty, rewelacyjny sposob na propoagowanie nawyku dbalosci o jezyk ojczysty i wspaniala inspiracja na przyszly rok dla mnie ☺

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję bradzo, Asiu, na taki szeroki zasięg akcji zdecydowałam dzięki grupie inspirujących nauczycieli, którzy pokazują, że można działać ciekawie i z rozmachem. Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pomysł rewelacyny, na pewno wykorzystam go w pracy, tylko muszę dokładnie zaplanować...Podziwiam za pomysły, oryginalność..... i znalezienie czasu na to wszystko....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej znaleźć kogoś do współpracy i podzielić się zadaniami, ale zdecydowanie efekt wart zaangażowania :)

      Usuń