sobota, 3 sierpnia 2019

Z książką w innym wymiarze

     Kostka Merge Cube robi zawrotną karierę za granicą od kilku lat, w Polsce jest coraz bardziej znana, ja po doświadczeniach pracy z nią jako trener w Mobilnym Centrum Edukacyjnym Erasmus Plus postanowiłam poznać jej inne, nie tylko to rozrywkowo-edukacyjne oblicze gotowych aplikacji.
Stworzyłam swoja własną wirtualną kostkę do opowiadania o przeczytanej kiążce. Idealnie sprawdza się z okularami VR (koniecznie z takimi, które mają okienko na kamerę - świetne będą zwykłe kartonowe na 10 zł). Trzymanie jednoczesnie kostki i telefonu/tabletu może powodować problemy z płynnością ruchów. Kiedy jednak trzymamy kostkę w obu dłoniach, manewrowanie nią staje się o wiele przyjemniejsze.

     Kostkę stworzyłam z aplikacji CoSpaces Edu, która służy do modelowania rzeczywistości trójwymiarowej i da się ją połączyć z kostką Merge. W wersji wirtualnej wygląda tak: "Opowiedz o książce", zaś w połączeniu z kostką, dzięki aplikacji CoSpace Edu, otrzymujemy takie oto wrażenia (na filmie widać, jak aplikacja "łapie" kostkę i jak wygląda jej kompatybilność z samodzielnie zrobioną nakładką trójwymiarową):
     Kostkę Merge zrobiłam samodzielnie z tektury, na którą nakleiłam gotowy wzór. Po kwadransie prac manualnych, łącznie z klejeniem, miałam swoją własną kostkę Merge właściwie bezkosztowo, jeśli ktoś chce mieć jednak oryginalną, piękną, elastyczną Merge Cube, można ją kupić chociażby TUTAJ za niecałe sto złotych. Moja sprawdza się świetnie, ale rozważam też zakup oryginalnej. Na pewno warto mieć kilka lub nawet kilkanaście takich kostek w klasie, jeśli chcemy oczywiście wykorzystywać AR w naszej klasie. Na pewno jest to rozwojowa pomoc dydaktyczna, szczególnie jeśli mamy już tablety lub uczniowie używają na zajęciach swoich smartfonów.

  Na języku polskim przyda nam się kilka aplikacji dedykowanych kostce Merge, ja polecam na pewno bezpłatne 3D Museum Viewer, ale jest naprawdę z czego wybierać.
W wirtualnym muzeum jest kilkanaście trójwymiarowych  eksponatów, które można wykorzystać do opisu dzieła sztuki, wizualizowania lekcji o sztuce starożytnej, lub - jesli mamy kilka kostek - do stworzenia wystawy 3D.

       Zachęcam do wypróbowania, może nawet stworzenia własnych pomocy, dostosowanych do potrzeb uczniów. Chociaż jest z tym trochę zabawy, może warto poszerzyć arsenał środków dydaktycznych i własnych umiejętności cyfrowych.

Kasia Polak

3 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Asiu, jaką mistrzynią - podobnie jak Ty, lubię eksperymentować i poszerzać swoje horyzonty :) Ale dziękuję za miłe słowa.

      Usuń
  2. Hejka,
    Jak udało Ci się spiąć model 3D z kostką merge? Na stronie CoSpace piszą jedynie, że jest taka opcja przy wykupieniu "planu Pro" za dodatkowe 10$?

    OdpowiedzUsuń