Misja Syntax zakończyła się prawdziwym wyścigiem z czasem, czyli powtórzeniem wiadomości o częściach zdania. Uczniowie dzielnie poszukiwali zadań, wykonywali polecenia, odblokowywali hasło i zdobywali odznaki. Ale od początku.
W całej szkole przed zajęciami ukryłam 6 "skrzynek" z zadaniami dla 12 grup. Przyznaję, że stworzenie ciekawych zadań w takiej ilości jest dosyć pracochłonne, ale było warto. Postarałam się, by znalazły się w daleko położonych od siebie miejscach na terenie budynku. Każde pudełko było ponumerowane, polecenia również.
Na początku zajęć moi najemnicy otrzymali ważne zadanie - musieli odnaleźć magiczne hasło, wykonując zadania rozproszone po całej Lingurii. Zadania mogli rozwiązywać przy skrzynkach lub sfotografować i wykonać je w sali.
Umieszczali odpowiedzi w zwojach postępu misji, a za wykonanie każdego zadania otrzymywali fragment magicznej formuły. Na koniec wystarczyło jedynie nazwać wszystkie części zdania w ułożonym z puzzli zaklęciu i misja wykonana. Grupy, którym się to udało, otrzymały odznaki za wiedzę i aktywność.
Formuła rywalizacji i gry terenowej (bieganie po szkole, szukanie ukrytych skrzynek, wspólne dochodzenie do odpowiedzi, zwoje, magiczne formuły, ograniczony czas) pozwoliły młodzieży na pełne zaangażowanie się w wykonywanie zadań, które były bardzo zróżnicowane. Trzeba było np. z pierwszych liter okoliczników ze zadania ułożyć hasło, znaleźć i uszeregować podmioty zbiorowe w kolejności alfabetycznej, odtworzyć kod kolorystyczny zdania, czy wypisać dopełnienia w kolejności przypadków. Prawdziwe składniowe wyzwania.
Wszystkie grupy pracowały aktywnie i choć tylko część zdobyła odznaki, proszą o kolejne misje. Moim zdaniem to świetny sposób na powtórzenie wiedzy. Jak myślicie?
Kasia Polak
Świetny pomysł! Podzieli się Pani materiałami?
OdpowiedzUsuń