sobota, 25 stycznia 2020

Po co zadawać pytania?


      Na to pytanie najlepiej odpowiedziałby sam Sokrates, ale jako że z przyczyn obiektywnych nie może, warto skorzystać z jego spuścizny. Pytania sokratejskie - narzędzie filozofów, wykorzystywane przez psychologów, stosowane, by pogłębić i zweryfikować kierunek analizy jakiegoś zjawiska. Czy warto stosować je w szkole? Odpowiedź jest oczywista, szczególnie w czasach, gdy uczniowie najczęściej odpowiadają na pytania, zamiast ćwiczyć ich zadawanie. A już najgorszym przestępstwem na kształtującej się dopiero samodzielności myślenia jest wpajanie młodym ludziom przekonania o jedynej możliwej prawidłowej odpowiedzi, oczywiście zgodnej z kluczem. W związku z tym powstały moje nowe pomoce dydaktyczne - karty pytań sokratejskich i kwestionariusz dialogu sokratejskiego. Mimo, że czerpią z tego samego źródła, przeznaczone są do innego zastosowania.


          Zasługi Sokratesa są niepodważalne, jest w końcu obok Platona i Sokratesa uznawany za największego filozofa starożytności, a z mądrości i doświadczeń tego myśliciela warto skorzystać na lekcji. Jak na wielkiego człowieka przystało, jego poglądy są nad wyraz uniwersalne i aktualne. 

       Zacznijmy od kart z pytaniami sokratejskimi [ możesz kupić TUTAJ]. Pomoc ta może mieć zastosowanie na różnych przedmiotach, a służy do zgłębiania problemów, weryfikowania hipotez, stawiania pytań kluczowych, ćwiczenia wnioskowania, porównywania, analizowania... czyli między innymi do tego, co niezbędne do napisania pracy maturalnej. Uczniowie zmagają się z pytaniami, które mają formę małych kart opatrzonych rodzajem i jednocześnie celem pytania, oraz z kartą pracy w formie tabeli, nad którą zastanawiają przed sięgnięciem po karty. Zapisują w niej swoje przemyślenia, założenia i pytania kluczowe (oczywiście początkowo będą to pytania prostsze i płytsze, ale mistrzostwo przychodzi z praktyką).

       Na początku ustalamy z uczniami zakres materiału (dział, epokę, nurt, zjawisko, problematykę) i prosimy o sformułowanie hipotezy w formie wstępnego stwierdzenia lub pytania dotyczącego jakiejś wątpliwości. Następnie uczniowie generują jak najwięcej pytań, niezależnie od stopnia ich złożoności i poziomu. Mogą dopytywać o wszystko co oczywiste i nieoczywiste, ucząc się analizować obiekt badania z każdej strony. Mają być dociekliwi i patrzeć na problem wielowymiarowo i z różnych perspektyw. Nie ma tu pytań głupich lub bezcelowych (przynajmniej na początku pracy z narzędziem).  Pod wpływem procesu myślowego, zapoczątkowanego układaniem pytań, powstaną też pierwsze założenia, stwierdzenia, które nasuną się same (o różnym poziomie uogólnienia), a które również należy zanotować. Kiedy powstanie wiele takich pytań do hipotezy (możemy dla ułatwienia określić dolny pułap ilościowy) oraz wyjściowych założeń, zaczyna się zabawa z pytaniami, a uczniowie mogą pracować w parach - wówczas najłatwiej dyskutować, przekonywać, dowodzić i obalać. Większe grupy mogą wprowadzić chaos. 


     Jeśli uczniowie stworzą bardzo podobną hipotezę, mogą pracować z dwiema kartami pracy jednocześnie, jeśli zaś mają różne hipotezy, pracują najpierw na jednym, później na drugim materiale. Wybierają z kart pytań sokratejskich takie, które pogłębią i zweryfikują zadane wcześniej pytania. Zmuszą ich do poszukania odpowiedzi, odrzucenia lub potwierdzenia tezy. Stworzą możliwości głębszej analizy i nauczą, że myślenie to najpierw zadawanie celnych pytań i próba poszukania odpowiedzi głębiej - w materiale źródłowym, w analizie motywacji ludzi, w logicznych połączeniach faktów, w podawaniu argumentów do najdrobniejszych stwierdzeń, w wyszukiwaniu analogii i poszukiwaniu prawdy. Wnioski najlepiej zebrać w formie podsumowującej refleksji, by uczniowie mieli szansę odpowiedzieć na pytania, co dało im takie pogłębione roztrząsanie problemu, czego się dowiedzieli, również o sobie, jak wykorzystają tę metodę i do czego może im się przydać w przyszłości. Przykładowe pytania w karcie pracy umieszczam poniżej.

           Innym narzędziem jest dostępny w dokumencie kwestionariusz dialogu sokratejskiego. Można go wykorzystać do przeanalizowania założeń jakiejś postaci, które przyjęła w związku z trudną sytuacją, wzbudzającą silne emocje. Wiadomo, że w takich momentach często podejmujemy pochopnie decyzje i wyciągamy wnioski bez analizowania sytuacji, opierając się na zalewających nas emocjach. Wykonanie tego zadania pozwala też wniknąć w umysł i serce innego człowieka i przewartościować jego myślenie. 

Dlatego należy brać pod uwagę głównie bohaterów dokonujących kontrowersyjnych wyborów, czasem nieprzemyślanych decyzji, dopuszczających do głosu zbyt silne emocje lub wręcz odwrotnie - tłumiących uczucia z jakichś względów, takich Judymów i Ziembiewiczów (tego typu bohaterów w literaturze i historii nie brakuje). Uczy to młodych ludzi dystansowania się do emocji w chwilach silnego pobudzenia i rozumowego podejścia do problemów, ale też pomaga w szukaniu konstruktywnych rozwiązań. Pokazuje, że technikę dialogu sokratejskiego można zastosować we własnym życiu. Dlatego warto skorzystać z kwestionariusza na godzinie wychowawczej.

         A jak Wam się podoba te metody? Jak je dostosujecie do własnych potrzeb? Czy warto prowokować uczniów do zadawania pytań? Jakie mogą być tego korzyści, a jakie zagrożenia? Owocnego udzielania odpowiedzi.
Kasia Polak

3 komentarze:

  1. This way my colleague Wesley Virgin's adventure begins in this SHOCKING and controversial VIDEO.

    Wesley was in the military-and soon after leaving-he discovered hidden, "self mind control" tactics that the government and others used to get everything they want.

    As it turns out, these are the same methods tons of famous people (especially those who "come out of nowhere") and the greatest business people used to become rich and successful.

    You've heard that you only use 10% of your brain.

    That's because most of your BRAINPOWER is UNCONSCIOUS.

    Perhaps this thought has even occurred IN YOUR own head... as it did in my good friend Wesley Virgin's head around 7 years ago, while driving an unlicensed, garbage bucket of a vehicle without a license and in his pocket.

    "I'm very frustrated with living paycheck to paycheck! When will I become successful?"

    You've taken part in those questions, isn't it so?

    Your own success story is waiting to start. All you need is to believe in YOURSELF.

    CLICK HERE TO LEARN WESLEY'S METHOD

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się trafiłam na tą stronę. Jest tutaj wiele fajnych i pomocnych informacji. Ja zaczynam przygodę językową. zapisałam się do szkoły językowej do https://ace.edu.pl/angielski-dla-firm i będę uczyć się języka angielskiego. Dlatego właśnie szukam pomocnych blogów i artykułów.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy wiecie jak wyglądają testy do policji i na co trzeba zwracać uwage w posczególnych testach? W moim przypadku korzystałem z porad na stronie https://www.rekrutacja-do-policji.pl/test-wiedzy-do-policji i bardzo mi to pomogło, nie musiałem sie praktycznie niczym stresować.

    OdpowiedzUsuń