czwartek, 1 sierpnia 2019

Częstuj się czekoladą! Przypadek? Nie sądzę...

     "Przypadki macie znać w nocy o północy" - mawiała moja polonistka w podstawówce. Więc kuliśmy, bo nigdy nie wiadomo, której nocy o północy zbudzi nas sroga twarz nauczycielki tuż nad naszą głową. Ale przecież da się inaczej. Wystarczy z nauki zrobić przyjemność - grę, zabawę, piosenkę, wierszyk, przedstawienie, rysunek. Działania mają być skomasowane, by docierały różnymi kanałami. Później wystarczy już tylko powtarzać, odświeżać, przypominać. Najpierw poczęstuję Was czekoladą - i to dosłownie, możecie ją wydrukować i używać z uczniami.

      Jak pracować z tą pomocą dydaktyczną? Uczniowie mają do dyspozycji dwie tabliczki czekolady. Muszą znać już całkiem nieźle przypadki, gdyż po wybraniu kostki z wyrazem losują małą czekoladkę z przypadkiem i liczbą, aby podać odpowiednią formę wybranego rzeczownika. Jeśli uda się, kładą znacznik w swoim kolorze (u mnie były to guziki, których mam setki). Jeżeli nie uda się utworzyć prawidłowej formy, wyraz pozostaje wolny dla innych graczy. Dobrze dorzucić do gry ściągę z pytaniami przypadków i zakryć przed graczami - dzięki niej uczniowie będzą rozstrzygać, czy odpowiedzi są prawidłowe. Wygrywa osoba, która zje większość czekolady, czyli będzie miała więcej znaczników w swoim kolorze. "Przypadkową Czekoladę" można kupić TUTAJ i oczywiście używać nie tylko do grania w tworzenie form przypadków. Na pierwszy rzut oka widać, że jest to raczej gra dla  bardziej zaawansowanych w deklinacji. Świetnie nadaje się na deser. A co na pierwsze danie?
     Oto kilka patentów.
Zaczynam od ankiety, dzieki której dzieci dostrzegają, że czasami, by odpowiedzieć na pytanie, musimy użyć konkretnej formy rzeczownika. Dokonują wówczas swojego pierwszego odkrycia gramatycznego w tej kwestii. Przykładowa ankieta wygląda tak:
Kiedy dowiedzą się, że form jest tylko 7 i mają swoje nazwy oraz pytania, uczą się piosenki i tworzą własne wizualizacje przypadków. Pokazuję im również moją wersję.
Ich rysunkowe przypadki mogą mieć dowolną formę, często są to śmieszne stworki. Rysują więc komiksy, mapy myśli, tworzą nawet własne książeczki z przypadkami. Oczywiście ćwiczymy również odmianę wybranych rzeczowników na tablicy. Dzięki piosence, w której to refrenie umieściłam akrostychowy zabieg (kolejne wyrazy zaczynają się od pierwszych liter przypadków), dzieci nie mają problemów z zapamiętaniem skrótów. Pokazuję im, jak łatwo użyć zdania"Mój dziadek całuje babcię na miejscu wypadku" do odmiany w odpowiedniej kolejności, podśpiewując refren. W czasie uczenia się przypadków śpiewamy piosenkę codziennie, czasami po dwa razy na lekcji. Wiem, że sporo dzieciaków po nauczeniu się piosenki nie musi powtarzać przypadków w domu, wystarczy, że zanucą sobie ostatnią zwrotkę i "jest nauczone". Odkąd pamiętam śpiewałam to, czego miałam się nauczyć na pamięć, wiem, że to działa. A przyznacie, że piosenka jest lekka i zabawna, dodam, że ma też skoczną melodię. Dzieci ją bardzo lubią.
     Gramy też w Przypadkowe Klasy - używam do stworzenia kształtu papierowej taśmy, która trzyma się na podłodze przez wiele dni. Obok kolejnych kratek kładę skróty przypadków i ich pytania, uczniowie losują rzeczowniki i skaczą, odmieniając je przez przypadki. Następnie zabieramy pytania i ...grają nieco wolniej :) Atrakcyjność skakania w czasie lekcji jest jednak silniejsza od niewiedzy, więc deklinują, po czym odkładają karteczkę (mam  pojemniki z rzeczownikami, czasownikami, przymiotnikami na małych karteczkach i używam ich do różnych gier wymagających losowania) lub kostkę typu Story Cubes.
      Poza tym kodujemy przypadki na macie, układamy kwiaty przypadków  i trimino, gramy w quizy i gry internetowe, tworzymy improwizowane przedstawienia o losie zabłąkanego rzeczownika w Siedmiu Przypadkowych Krainach (Mianownikowni, w której wszystko jest, Dopełniaczowni, w której nic nie ma, Celownikowni, w której każdy wszystkiemu się przygląda itd.). Zajmuje nam to około tygodnia ciężkiej pracy, ale dzięki różnorodnym oddziaływaniom dydaktycznym więcej dzieciaków ma szansę na nauczenie się tego niewdzięcznego gramatycznego tematu.
Kasia Polak

3 komentarze:

  1. Czy można gdzieś znaleźć tę piosenkę?

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy można gdzieś znaleźć tę piosenkę?

    OdpowiedzUsuń
  3. Complete list of all online bookies in Japan (Japan, South matchpoint matchpoint gioco digitale gioco digitale 카지노사이트 카지노사이트 376Ruby Slots No Deposit Bonus Codes

    OdpowiedzUsuń