sobota, 29 kwietnia 2017

Lekcja z przesiadką

       Postanowiłam przetestować pomysł na lekcję z przesiadką. Prosty i uniwersalny, więc zdał egzamin na piątkę. Młodzież skupiona na zadaniu, wszystkie polecenia wykonane, a przy okazji wyszły braki w wiedzy, więc to również dobry materiał do autorefleksji dla każdego ucznia. Pomysł krążył od jakiegoś czasu wśród kreatywnych polonistów, ja podpatrzyłam system u Asi Krzemińskiej - Zakręconego Belfra i skorzystałam w jednej z klas z zadań Asi  Heftowicz - Polonisti przy tablicy (zajęcia dotyczące liryki). Dla klasy 1 polecenia stworzyłam sama, można je pobrać TU i TU, wyciąć i skorzystać (lekcja podsumowująca odmienne części mowy).


      Wystarczy usadzić uczniów przy zadaniach i wyjaśnić, że mają na wykonanie 2 minuty (często to aż nadto czasu). Po sygnale dzwonka uczniowie przesiadają sią o jedno miejsce w lewo, wykonując na swoich kartkach kolejne zadanie. W ten sposób wykonują wszystkie polecenia, aż wrócą na swoje miejsce. Mam w klasach od 26 do 31 uczniów, więc podzieliłam ich na 2 grupy, siedzące przy dwóch stołach, by zadań mogło być około 15 i by został nam czas na ich omówienie. Do odliczania czasu wykorzystałam stoper online  - po dwóch minutach wydawał dźwięk, więc uczniowie nie musieli nawet na niego patrzeć.
      Uczniom spodobała sie taka forma lekcji - w obu przypadkach było to powtórzenie wiadomości. Wielu z nich nauczyło się sporo w trakcie kolejnych rund, zadając mi pytania (starałam się naprowadzać uczniów, podawać konkretną zasadę, by sami wpadli na rozwiązanie). Zdecydowanie lekcja z przesiadką pojawi się w moim lekcyjnym menu  :)

Kasia Polak

3 komentarze:

  1. Kasiu, świetny pomysł że stoperem! Właśnie tego brakowało na mojej lekcji!

    OdpowiedzUsuń
  2. Rewelacyjny pomysł! Dziękuję za inspiracje i możliwość skorzystania z materiałów.

    OdpowiedzUsuń