Kolejne zajęcia poświęciliśmy charakterystyce duchów lekkich, ciężkich i pośrednich. Zastosowaliśmy sketchnoting, wizualizując kolejne duchy, by mogły o sobie opowiedzieć same. Oddzielną lekcję przeznaczyliśmy oczywiście na winę, karę i pouczenia duchów. Tym razem zaprosiłam uczniów do dosyć niezwykłego komisariatu policji dla zjaw, upiorów i istot pozaziemskich. W celach siedziały zamknięte duchy Józia, Rózi, Złego Pana i Zosi. Kolejni uczniowie poddawali się szczegółowym przesłuchaniom - każdy mógł zadać pytanie o życie, winę, karę lub pouczenie więźniów. Przy okazji świetnie się bawiliśmy, gdyż na jaw wyszły ciekawe sekrety bohaterów, pytania uczniów zaś potrafiły rozbroić każdego ducha.
Na koniec przyjrzeliśmy się niespodziewanemu gościowi, czyli milczącemu Upiorowi. Na początek przypomnieliśmy piosenkę "Bohater romantyczny", która idealnie wprowadziła motyw nieszczęśliwej miłości. Następnie każdy otrzymał wydrukowany tekst "Upiora", poprzedzającego II cz. "Dziadów", a po przeczytaniu mogliśmy popracować ciekawą metodą analityczną. Ten sposób pracy z tekstem daje świetne wyniki w rozumieniu treści i usprawnia wyszukiwanie informacji. Uczniowie przygotowali mazaki i kredki, po czym przystąpili do zaznaczania określonymi kolorami wskazanych w tabeli treści.
Początkowo nie widzieli, czy mogą "niszczyć" utwór, ale szybko przełamali opór i mazali po tekście jak szaleni. Po tej pracy bez problemu uzupełnili schemat i wpisali potrzebne informacje o Upiorze. Kolorystyczne wyróżnienie ułatwiło rozumienie tekstu, pokazało kompozycję oraz zainteresowało i zaintrygowało uczniów. Byli skupieni i chcieli sprawdzić, czy zapowiedziana metoda zadziała. Większość za notatkę o Upiorze dostała piątkę, było też kilka czwórek. To bardzo dobry wynik.
Kasia Polak
Rewelacja!
OdpowiedzUsuńCudne! Wykorzystam z pewnością!!!
OdpowiedzUsuńDziękuję za pomysł z przesłuchaniem. Pozwolę sobie wykorzystać. To będzie szczególnie atrakcyjne dla uczniów z SPE. Jeszcze raz dziękuję za inspiracje.
OdpowiedzUsuń