środa, 16 listopada 2016

Wylosuj sobie wypracowanie!

      Pobudzanie wyobraźni moich uczniów jest dla mnie tak naturalne, jak to, że przychodzą na zajęcia. Wypracowanie klasowe jest w takim wypadku zawsze polem do kilku ciekawych manewrów, odblokowujących wyobraźnię i pobudzających zapał twórczy. Najlepsze warunki do redagowania prac twórczych są wówczas, gdy uczeń uważa, że to, co pisze nie tylko jest łatwe i ciekawe, ale też zaskakujące  i bliskie jego rzeczywistości. Najlepiej też, gdy towarzyszą temu odmienne niż zwykle okoliczności. Zawsze staram się o ciekawe i nietypowe tematy wypracowań. Jeśli uczeń, czytając moje propozycje, uśmiecha się, chichocze albo jest podekscytowany, wiem, że udało mi się sprostać jego oczekiwaniom.


      Tym razem zaskoczyłam moich drugoklasistów nietypowym początkiem. Każdy z nich otrzymał kostkę do gry i  tajemniczą tabelkę.
     
      Trzy rzuty kostką decydowały o tym, jak będzie wyglądał świat przedstawiony ich opowieści. Zaintrygowani tą nowością rzucali kostką i wypisywali otrzymane wyniki. Teraz wystarczyło tylko przelać pomysły na papier. Historie praktycznie pisały się same. No, prawie same - każdy otrzymał też pakiet wsparcia, czyli różnokolorowe zakładki z doraźną pomocą dla młodych pisarzy.

      Jedną z nich był spis wskazówek, dotyczących rozwijania tekstu, pomysłów na odblokowanie wyobraźni i porad pisarskich. Jako, że jednym z wymogów było wprowadzenie do tekstu dialogu, uczniowie otrzymali też dwustronną zakładkę "Dialog w teorii i praktyce". Kolejna pomoc wskazywała, w jakich przypadkach należy zmienić akapit (oj, walczyłam z magiczną liczbą trzech akapitów, walczyłam...). Jeszcze jedna zawierała spis czynności obowiązkowych po skończeniu pisania. To karta autokorekty - moim zdaniem konieczna, gdyż większość uczniów nie czyta nawet tekstu, który napisze, nie mówiąc już o kontrolowaniu powtórzeń, czy ujednoliceniu czasu. Po skończeniu pisania można było dla odprężenia poczytać jedną z  książek, które mam zawsze w sali na taką okoliczność.
      Wypracowania, które otrzymałam, oczywiście były bardzo zróżnicowane, ale też pomysłowe, pełne zwrotów akcji i zaangażowania . Duża część uczniów nigdy nie pokusiłaby się o wykorzystanie wylosowanych elementów, a jak się okazało, poradzili sobie z nimi świetnie. To tylko jeden z wielu sposobów na lekcję z pracą twórczą. Jakie pomysły spodobały się Waszym uczniom?

Wszystkie pomoce ze zdjęć znajdziecie do pobrania w Materiałach.
Kasia Polak

9 komentarzy:

  1. Świetny pomysł! Kradnę go :)
    Gdybyś jeszcze zechciała udostępnić swoje "podpowiedzi", czyli skład zestawu ratunkowego, byłoby super!
    Pozdrawiam
    Asia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę się częstować. Wszystkie wspomniane w poście pomoce są już do pobrania w Materiałach. Pozdrawiam

      Usuń
    2. Rewelacyjny zestaw ratunkowy :) Będą uczennicą, byłaby zachwycona, mogąc pisać takie zaskakujące mnie samą wypracowanie!

      Usuń
  2. Pomysł rewelacyjny, a ja właśnie myślę o wypracowaniu klasowym- jak ugryźć je inaczej. Podłączam się do prośby powyżej!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, zapraszam do działu Materiały :)

      Usuń
  3. WOW! JESTEM POD WRAŻENIEM! SUPER POMYSŁ! SAMA CHCIAŁABYM NA TEN MOMENT BYĆ UCZNIEM;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami też zazdroszczę uczniom, tyle ciekawych możliwości. ;)

      Usuń
  4. Jeszcze inne rozwiązanie, które też mi się podoba. Wykorzystam. Wszystko ci poprawi aktywność uczniów jest dobre. Skirzystam także z podpowiedzi. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zapraszam :) Uczeń lubi być zaskakiwany, również przez los.

    OdpowiedzUsuń