"Kamienie na szaniec" podsumowaliśmy w tym roku przy pomocy stacji zadaniowych. Bardzo lubię tę metodę - daje możliwość wykonywania różnych zadań we własnym tempie i dowolnej kolejności. Bardzo angażuje uczniów i wiele uczą się od siebie, pracując w grupach. Nawet trudne lub nieatrakcyjne zadania stają się wówczas wyzwaniem, etapem do osiągnięcia sukcesu lub niespodzianką, z którą należy się zmierzyć.
piątek, 24 listopada 2017
piątek, 20 października 2017
CodeWeek na polskim? Czemu nie...
Korzystając z tego, że trwa Europejski Tydzien Kodowania, postanowiłam, tym razem całkiem świadomie i z rozmysłem, pokodować z uczniami na języku polskim. Przyjęli to zresztą ochoczo, gdy tylko przedstawiłam im swój pomysł. Do lekcji przygotowywałam się długo, szukałam inspiracji w różnych miejscach i postawiłam na kodowanie "unplugged", by pokazać uczniom uniwersalne procesy kodowania, występujące niezależnie od technologii komputerowej.
niedziela, 15 października 2017
Lista przebojów
Faza testowania aplikacji Smule zakończona - juz wiem, że to będzie przyjaźń na lata. Szczególnie z jedną z moich faworytek w tej stajni - Songify. Ta niepozorna aplikacja kryje w sobie nieskończone możliwości.
sobota, 30 września 2017
Podróże z Małym Księciem
Przygoda z "Małym Księciem" zaprowadziła mnie niedawno w różne rejony aktywności uczniowskich. Przy okazji tej lektury udało się poczynić sporo ciekawych działań, w związku z tym tę książkę i jej bohatera uczniowie odczuwają jako bliską i łatwą w odbiorze, mimo poruszanych w niej trudnych i poważnych tematów. Przedstawię kilka pomysłów do wykorzystania przy omawianiu tej pięknej i wartościowej książki.
Etykiety:
aktywizacja,
gra,
grupy,
kreatywność,
lektura,
literatura,
Mały Książę,
nauka,
ocenianie kształtujące,
pisanie,
pomysł,
symbole
piątek, 1 września 2017
OK zeszyt
W tym roku szkolnym zamierzam wprowadzić na zajęciach z klasą 4 szkoły podstawowej OK zeszyt. Idea oceniania kształtującego zawsze była mi bliska i obecna na moich lekcjach. Teraz OK na całego... Z tej okazji napisałam piosenkę, by zachęcić uczniów do prowadzenia własnych OK zeszytów i dbania o nie.
czwartek, 10 sierpnia 2017
Wiedźmińska wioska, czyli LARP szkolny
Obowiązkowym punktem programu klasy III gimnazjum jest u mnie zetknięcie z "Wiedźminem" Andrzeja Sapkowskiego. Uważam, że warto, by uczniowie poznali kilka jego opowiadań z dwóch względów. Po pierwsze jako przykład polskiego fantasy, bazujacego na słowiańskiej mitologii; po drugie zaś jako nawiązanie do gry "The Witcher", która rozsławiła dzięki postaci Geralta z Rivii polskich twórców gry. Jak sie okazuje, wielu uczniów zna lub kojarzy "Wiedźmina"", więc namówienie ich na nieco zwariowane przedsięwzięcie nie jest trudnym zadaniem.
Etykiety:
aktywizacja,
części zdania,
gra,
grupy,
grywalizacja,
kreatywność,
LARP,
lektura,
literatura,
powtórzenie,
praca w grupie,
projekt,
uczenie się,
Wiedźmin
czwartek, 3 sierpnia 2017
CV, czyli szukamy posady...
Uczeń powinien wyjść ze szkoły z umiejętnością tworzenia pism użytkowych - teza ze wszech miar słuszna. Tylko jak to zrobić? Dziś zajmiemy się CV. Problem polega na tym, że kilkunastoletni człowiek nie jest zwykle w stanie poszczycić się na tyle bogatym w doświadczenia zyciorysem, żeby było czym CV wypełnić. Ale od czego mamy wyobraźnię! Co mogłoby rozpalić zaangażowanie młodych ludzi i wprowadzić odrobinę nieprzewidywalnosci w ich życie? Jest taki sposób. Najpierw jednak test - co Wy wyczarowalibyście z następującego materiału?
piątek, 14 lipca 2017
Repetitio est mater studiorum
Powtórzenie z części mowy w I klasie gimnazjum zajęło nam trochę czasu, jednak nie był to czas zmarnotrawiony! Zaatakowaliśmy wroga na kilka sposobów, podstępnie używając do tego gier.
środa, 12 lipca 2017
Magia szóstek - heksy w akcji
W szkole szóstka to szczególna cyfra. Przez niektórych pożądana, dla innych nieosiągalna. Może więc trzeba zerwać z mitem niedostępności szóstek i pozwolić uczniom wypowiedzieć się w sześcioramiennej formie? Dzisiaj o tym, jak moja fascynacja heksami rozpanoszyła się w przestrzeni klasowej. Heksy, czyli niewielkie sześciokąty, wykorzystuję z lubościa co jakiś czas. Są świetne do układania większych całości, mają sporo możliwości dopasowania do inych heksów (dokładnie sześć), a jednocześnie ograniczenie (tylko sześć), które pomaga hierarchizować informacje i wyszukiwać najlepsze dopasowania. Wykorzystywane są m.in. przez nauczycieli, stosujacych ocenianie kształtujace.
czwartek, 15 czerwca 2017
Wyruszamy na "Łowy"
Kilka miesięcy temu wpadłam na pomysł prostej i uniwersalnej gry, sprawdzającej lub powtarzającej wiedzę uczniów. Nazwałam ją "Łowy". Zasady, elementy i przygotowanie gry są niesłychanie proste.
Wystarczy kartka formatu A4, na której narysujemy rodzaj tabelki z umieszczonymi w każdej komórce zagadnieniami. Teraz wystarczy, że na karteczkach powypisujemy te zagadnienia (najlepiej po kilka powtórek każdego z nich) i mamy karty do losowania. Do tego długopis dla każdego ucznia (ja stosuję kolorowe pisaki, każdy uczeń w grupie ma iny kolor) i możemy zaczynać.
Wystarczy kartka formatu A4, na której narysujemy rodzaj tabelki z umieszczonymi w każdej komórce zagadnieniami. Teraz wystarczy, że na karteczkach powypisujemy te zagadnienia (najlepiej po kilka powtórek każdego z nich) i mamy karty do losowania. Do tego długopis dla każdego ucznia (ja stosuję kolorowe pisaki, każdy uczeń w grupie ma iny kolor) i możemy zaczynać.
wtorek, 2 maja 2017
Moc rysunku, czyli przekładajmy słowa na obrazy
Rysunki to nie tylko odzwierciedlenie słów, nie tylko ilustracja tekstu, ale również cały proces myślowy, za którym stoją emocje, przeżycia, przetwarzanie i przekładanie uczuć na obraz. Nie można pominąć tak ważnego procesu w dydaktyce - i to nie tylko w edukacji wczesnoszkolnej, czy szkole podstawowej, ale również na wyższych poziomach edukacji.
sobota, 29 kwietnia 2017
Sąd nad panią X
Panią X nazwaliśmy główną bohaterkę "Kamizelki" Bolesława Prusa. W formie klasowego sądu i symulacji procesu sądowego próbowaliśmy rozstrzygnąć, czy pani X postąpiła niemoralnie, okłamując przed śmiercią swojego męża. Uczniowie klasy II bardzo chętnie podjęli się zadania, podzielili rolami i przeprowadzili proces. Zaangażowali się w odegranie postaci literackich, dzięki czemu ożyły, a ich problemy stały się ważne.
Lekcja z przesiadką
Postanowiłam przetestować pomysł na lekcję z przesiadką. Prosty i uniwersalny, więc zdał egzamin na piątkę. Młodzież skupiona na zadaniu, wszystkie polecenia wykonane, a przy okazji wyszły braki w wiedzy, więc to również dobry materiał do autorefleksji dla każdego ucznia. Pomysł krążył od jakiegoś czasu wśród kreatywnych polonistów, ja podpatrzyłam system u Asi Krzemińskiej - Zakręconego Belfra i skorzystałam w jednej z klas z zadań Asi Heftowicz - Polonisti przy tablicy (zajęcia dotyczące liryki). Dla klasy 1 polecenia stworzyłam sama, można je pobrać TU i TU, wyciąć i skorzystać (lekcja podsumowująca odmienne części mowy).
środa, 5 kwietnia 2017
Lekturowo filmowo poklatkowo
Jak to zwykle z ciekawymi pomysłami bywa, wpadają do głowy za pięć dwunasta. W ten właśnie sposób zweryfikowałam swoje plany lekcyjne i spontanicznie, zamiast tabelkowego powtórzenia problematyki pozytywistycznych nowel, zaproponowałam nakręcenie krótkich filmów animowanych techniką poklatkową.
piątek, 24 marca 2017
Duży format
Jest coś prowokującego w dużej pustej przestrzeni kartki... Żąda maźniecia, zapisania, skażenia czystej bieli jakimś kolorem, znakiem, śladem bytności człowieka. Widać to dokładnie, kiedy położymy czystą kartkę przed małym dzieckiem. Reakcja jest natychmiastowa - powierzchnia pokrywa się szlakami myśli i tropami rączek. Ludzie lubią rysować, pisać, mazać po pustych białych kartkach. Duży format jest o wiele bardziej kuszący niż mały - prosi się o rozmach, nie ogranicza, zostawia miejsce na coś jeszcze.
piątek, 3 marca 2017
Językowy zawrót głowy - Dzień Języka Ojczystego
Właściwie Tydzień Języka Ojczystego (20-24.II.2017) - tyle zajęło nam świętowanie, przeprowadzanie twórczych zajęć, poświęconych zagadnieniom językowym, akcje i konkursy korytarzowe i wreszcie Wielki Finał, podsumowujący wszystkie działania. A działo się przez ten tydzień sporo ciekawych rzeczy. Zarówno w trakcie lekcji języka polskiego, jak i poza pracownią polonistyczną.
sobota, 18 lutego 2017
Powtórzenie w cenie - buszujący w imiesłowach
Powtórzenie wiadomości o imiesłowach w klasie I.... Brzmi nudno, więc koniecznie należy je ożywić. Do tego celu wykorzystałam kilka sprawdzonych sposobów na zaktywizowanie klasy i urozmaicenie lekcji. Na początek wykorzystaliśmy niezastąpione kości Story Cubes - każdy dostał jedną kość i tworzył czasowniki, od których budował różne formy imiesłowów. Juz samo trzymanie i turlanie kostek było ciekawe, a wymyślanie własnych przykładów całkowicie spersonalizowało pracę.
niedziela, 29 stycznia 2017
Śledztwo w sprawie zabójstwa...
Jedną z lekcji poświęconych "Balladynie" J.Słowackiego przeznaczyłam na przyznanie uczniom całkiem dorosłych uprawnień. Stali się detektywami, lekarzami medycyny sądowej, patologami, funkcjonaruiszami policji i śledczymi. Salę lekcyjną zamieniłam w miejsce zbrodni, a uczniów zaprosiłam do zbierania dowodów i poszlak. Podzieleni na grupy sami przydzielili sobie funkcje i obszary działań. Każdy pracował na reputację grupy, ale rozliczał się z zadania sam - podpisując się na swoim raporcie imieniem i nazwiskiem.
sobota, 28 stycznia 2017
Wyzwania
Uważam, że uczniowie lubią ciekawe wyzwania, szczególnie, gdy mogą chociaż trochę pokazać w nich siebie. Lubia być kreatywni, ale... przy tak olbrzymim obciążeniu nauką i sprawami szkolnymi zwyczajnie nie maja już czasu lub ochoty. Postanowiłam zmotywowac ich do tego, by podjęli się wyzwania, które im rzucę - jeden wybrany przez nich projekt w ciągu półrocza za dodatkową ocenę bardzo dobrą lub celującą z najwyższą wagą. Wymyśliłam sobie dodatkowo, że chcę połączyć dwa priorytety edukacyjne, obowiązujące w tym roku - promocję czytelnictwa i technologie komputerowe. Zaproponowałam 11 zadań, ale młodzież mogła też zgłaszać swoje pomysły.
piątek, 27 stycznia 2017
Odkrzesłowić zajęcia
Siedzenie w ławkach nie sprzyja uczeniu się. Nie jesteśmy stworzeni do zdobywania wiedzy w pozycji biernej - człowiek uczy sie przez działanie, wieloma zmysłami, zaangażowaniem emocjonalnym, pamięcią ciała. Nie znam ucznia, który nie skorzysta z możliwości wyjścia na korytarz w ciągu lekcji, nie pogra w grę, nie przejdzie się po sali. Najgorsze, co możemy zrobić, to kompletnie ukrzesłowić swoich uczniów i pielęgnować w nich poczucie, że tylko wtedy "naprawdę" się uczą. Jednym ze sposobów na chociaż minimalne rozruszanie klasy jest zaproponowanie uczniom pracy w grupach. Chętnie przysiadają się do kolegów i wykonują przydzielone zadania, gdyż zostaje złamany codzienny układ, zyskują więcej swobody.
Myślograficzne notatki
Myślimy obrazami, śnimy obrazami, wizualizujemy słowa. Naturalny i podstawowy język naszego mózgu to obrazy. Warto, pamiętając o tym, zastosować myślenie wizualne na lekcjach i pozwolić uczniom na efektywniejsze notowanie, wspomagające procesy pamięciowe. Jedno spojrzenie na własnoręcznie narysowaną notatkę wystarczy za kilkuminutowe czytanie kilku stron zapisanego tekstu. Nie będę się rozpisywać o niepodważalnych walorach notatek graficznych, skupię się na praktyce szkolnej.
Pograjmy na lekcji!
Gry edukacyjne stanowią olbrzymią wartość dodaną zajęć lekcyjnych. Dają wrażenie mile spędzanego czasu, zakotwiczając w emocjach ucznia pozytywne skojarzenia z konkretnym tematem, działem, czy lekturą. Co jakiś czas każdy nauczyciel powinien pozwolić uczniom na taką "zabawę", obserwując reakcje klasy, jej naturalne zaangażowanie, radość z interakcji i budowanie atmosfery niezwykłości na lekcji. Jeżeli celowo i mądrze dobierzemy gry, uczniowie nauczą się w sposób niezauważalny tego, co próbujemy wcisnąć im na siłę nudną notatką.
Subskrybuj:
Posty (Atom)