Dziś dzielę się ciekawymi sposobami na prezentację w świecie wirtualnym. Oczywiście nie będzie to Power Point, którego używam częściej do tworzenia pomocy dydaktycznych, nie będzie to nawet pięknie "pływające" Prezi.
Pierwsze narzędzie to Emaze (link do strony tu). Jest to program bardzo intuicyjny, prosty w obsłudze i można używać w nim polskich czcionek. W trybie darmowym jest kilka ciekawych "tematów" i rodzajów prezentacji. Oto przykładowa prezentacja, stworzona przeze mnie na gościnną prelekcję o sposobach aktywizowania uczniów na tegoroczną konferencję metodyczną (dziękuję naszemu miłościwie panującemu metodykowi - Rafałowi Sokołowskiemu - za zaproszenie).
niedziela, 28 sierpnia 2016
wtorek, 23 sierpnia 2016
Budujemy system wartości
Od dawna nosiłam się z zamiarem stworzenia piramid wartości, które dałby się wykorzystać na zajęciach języka polskiego. Często poruszamy z uczniami temat wartości bliskich im lub bohaterom literackim. Niektórzy mają problemy z nazwaniem wartości, inni nie potrafią ich hierarchizować. Tego typu pomoc dydaktyczną można wykonać w bardzo prosty sposób, myślę też, że zaktywizuje młodzież, bo kto nie lubi ustawiać kubeczkowych konstrukcji...
czwartek, 18 sierpnia 2016
Zatopione w szkle
Lubię sama tworzyć pomoce dydaktyczne. Karty, patyczki, gry, plansze, motywatorki, pudełka zadań, kostki... arsenał się powiększa. Dziś prezentuję moje najmłodsze dziecko, czyli sztuczne, przezroczyste kamyki ozdobne z różnymi napisami, zwane przeze mnie kropelkami. Wydrukowane arkusze z przeróżną zawartością czekały tylko na dostawę ze sklepu florystycznego, klejenie, wycinanie i tak własnie narodzili się moi mali pomocnicy.
środa, 17 sierpnia 2016
Magia kart, czyli nowi mieszkańcy szafy ze skarbami
Ostatnio znowu wymyślałam, projektowałam, drukowałam, laminowałam, wycinałam, kleiłam... i oto są. Najświeższe pomoce dydaktyczne. Oczywiście służą do tego, by podstępnie wciągnąć ucznia w temat i zająć go na lekcji. Pogramy w karty?
poniedziałek, 15 sierpnia 2016
Piosenki na lekcji?
Muzyka towarzyszyła mi od zawsze. Skończyłam szkołę muzyczną, mam muzykalną rodzinę, grałam i śpiewałam w kilku zespołach muzycznych. W szkole na lekcjach starałam się zawsze prezentować muzykę uczniom. Przy rozmowach o kolejnej epoce literackiej puszczałam fragmenty utworów reprezentatywnych dla danych czasów, jeśli wiersz miał swoją wersję śpiewaną, również przynosiłam ją również uczniom. Wielokrotnie pisałam piosenki na szkolne akademie i Święta Szkoły, jak choćby te poświęcone patronowi, jak również do musicali szkolnych. Ale ciągle było mi mało, wciąż ten niedosyt...
piątek, 12 sierpnia 2016
Pisanie kreatywne
Co zrobić, żeby uczniowie lubili pisać? To trudne pytanie, gdyż nie ma na nie jednoznacznej i jedynej poprawnej odpowiedzi. Widzę wielokrotnie uczniów, którym swobodne przelewanie myśli na papier sprawia trudności. Nie lubią pisać i to nie tylko wypracowań klasowych. Unikają też wszelkich zadań, przy których trzeba wykazać się kreatywnością. Bardzo często są przekonani, że każde opowiadanie powinno zaczynać się od "Pewnego razu..." i twierdzą, że nie da się inaczej.
wtorek, 9 sierpnia 2016
Zeszyt interaktywny
poniedziałek, 8 sierpnia 2016
Lekcyjni pomocnicy
Dobre i atrakcyjne dla ucznia pomoce dydaktyczne mogą "zrobić" lekcję. Wystarczy je mądrze dobrać i dopasować do poziomu uczniów. Coraz częściej (jeśli nie zazwyczaj) projektuję i wykonuję je sama.
niedziela, 7 sierpnia 2016
Bohaterowie zaklęci w cienie
sobota, 6 sierpnia 2016
Kwadramowy komizm
"Zemsta" najlepiej smakuje na... kwadramowo. Tym razem o tym, co śmieszy w kolorowej, trójwymiarowej odsłonie. Po przypomnieniu rodzajów komizmu uczniowie zabrali się za tworzenie kwadram. Jest to moim zdaniem bardzo ciekawy i atrakcyjny sposób przestrzennego zaprezentowania efektów pracy. Nadaje się do opracowania prawie każdego tematu. Instrukcję wykonania znaleźć można tutaj(tu), a zastosowania ma naprawdę niezliczone.
Łańcuch wydarzeń, czyli łamanie kodu
Moi uczniowie przyzwyczajeni są do prac manualnych na zajęciach języka polskiego. Często w ruch idą nożyczki, klej, kredki i zszywacz. Przy okazji omawiania "Opium w rosole" zaproponowałam im nietypowe budowanie planu wydarzeń.
Start!
Od dłuższego czasu dojrzewała we mnie potrzeba podzielenia się nauczycielskimi rozwiązaniami, materiałami, pomysłami i wymiany doświadczeń. Kiedyś trzeba zacząć, więc ruszam.
Kasia Polak
Subskrybuj:
Posty (Atom)