Przede wszystkim uczniowie poznali matę do kodowania, co było dla nich atrakcyjna odmianą - duża powierzchnia, możliwość kodowania na korytarzu, wdrażanie zupełnie nowej aktywności. Mieli za zadanie zakodować dla drugiej grupy drogę do wszystkich wyrazów z hasła. Używali do tego znaczników, strzałek i wartości liczbowych. Przebrnęli przez instrukcję i bezbłędnie zakodowali trasę znacznika, co zajęło im średnio około 15 minut. Po tym czasie kolejna grupa odkodowywała ich poczynania. Ten etap oczywiście był krótszy.
Pozostały czas uczniowie przeznaczyli na stworzenie przy pomocy kodu kolorystycznego i części mowy obrazka, który przygotowałam, inspirując się pomysłem Zakręconego belfra. To pracochłonne zadanie bardzo skupiło i wyciszyło uczniów. Udało im się odkodować kolorowe wzory.
Młodsi uczniowie powtórzyli części mowy, używając najpierw szyfru Cezara do odkrycia kolejnych słów i nazwania ich. Do tego celu wykorzystałam koło szyfrujące, które można znaleźć tutaj. Zastosowaliśmy również kod stosowany w pedagogice Montessori - części mowy w określonym kształcie i kolorze. Uczniowie samodzielnie budowali zdania, pasujące do podanego kodu.
Dzieci tworzyły też prostsze wersje kodowanej kolorowanki z częściami mowy. Zarówno dużym (gimnazjalistom), jak i małym (czwartoklasistom) taka lekcja przypadła do gustu.
Kasia Polak
Świetnie to zaplanowałaś, Kasiu!
OdpowiedzUsuńDziękuję bardzo :)
UsuńCzy może Pani udostępnić kodowaną kolorowankę?😃
OdpowiedzUsuńPani Kasiu, może Pani trochę więcej napisać o tej macie do kodowania? Co to znaczy, że mieli zakodować drogę do wszystkich wyrazów hasła?? Bardzo i się spodobał ten pomysł a nie mogę go sobie zwizualizować... Mam też pytanie odnośnie padlet.com. Czy uczniowie mają dostęp do komputerów podczas zajęc?
OdpowiedzUsuńUczniowie przy pomocy strzałek i liczb, okreslających ilość ruchów, kodowali drogę od pierwszego do ostatniego wyrazu. Jeśli trafiali na kolejne słowo, zaznaczali je kolorem - zakodowane hasło widać na ostatnim zdjęciu z matą. Jeśli chodzi o Padlet - uczniowie korzystają z własnych telefonów, w gimnazjum większość ma internet, więc wrzucenie zdjęcia i stworzenie wpisu trwa chwilę.
Usuń