Właśnie skończyłam oglądanie nagrań sesji Nearpod Summer Camp Engage 2022, których nie mogłam obejrzeć, bo oglądałam inne na żywo i mam kilka refleksji. Najważniejsza jest taka, że chociaż Nearpod pięknie się rozwija, to nam, szaraczkom - użytkownikom podstawowego pakietu, dane jest tylko lizać lizaka przez szybę, ekscytując się możliwościami, z których nie skorzystamy. Niemniej jednak jak zwykle można znaleźć przy okazji wiele dobra edukacyjnego dla siebie i przygarnąć je do serca.
Cudowny kombajn edukacyjny, czyli Nearpod, znajdziemy tu: https://nearpod.com/
Oto moje okołocampowe fascynacje, inspiracje i owacje, czyli zasłyszane i
podejrzane pomysły i wypowiedzi (bez autorów sesji, bo zapisywane w pośpiechu
na kartce):
1. Konieczna jest refleksja, czy to ja używam edukacyjnego narzędzia, czy
ono używa mnie.
2. Spraw, by to, co robisz z uczniami, było dla ciebie widocznie WAŻNE i
pokaż to uczniom, mów dlaczego, przekonaj ich do tego. Oni muszą wiedzieć, że
robią coś ważnego i przydatnego, a ciebie to napędza.
3. Należy stworzyć w swojej klasie kulturę użycia TIK, odpowiedzialną,
opartą na zasadach i rutynach korzystania, wyrabiającą prawidłowe nawyki –
wypracować instrukcję pracy z urządzeniami ekranowymi.
4. Planując lekcję, zastanów się, jakie pytania zadasz na początku, w
trakcie i na końcu – to wszystko, co powinno zawierać planowanie – kluczowe
pytania. Reszta ułoży się naturalnie jako efekt tych pytań.
5. Best classroom menagement is your foot -dlatego warto zawsze być z
uczniami, a nie naprzeciwko nich, gdy pracują, bo tylko wtedy można efektywnie
zarządzać ich pracą, gdy wiesz, co się dzieje.
6. Podstawowa zasada współistnienia w klasie: TAKE SPACE & MAKE SPACE
– to świetnie wyraża ideę poszanowania przestrzeni każdego człowieka.
7. Dlaczego nie potraktować lekcji/pracy zdalnej jako dyskusji moderowanej
przez nauczyciela? Prosty i angażujący sposób zdejmujący z nauczyciela wiele
odpowiedzialności.
8. Warto wypróbować zwyczaj pytania każdego ucznia o samopoczucie w formie
jednego zdania na każdym teście, wypracowaniu, sprawdzianie, kartkówce (jako
pierwsze zadanie), czyli próbujmy wdrożyć elementy SEL w polskiej szkole.
9. Zadanie na początek roku – wybór klasowego motta (stworzenie lub
głosowanie na zaproponowane przez uczniów).
10. Wprowadźmy zasadę: Nie musisz odpowiadać od razu – dzięki niej każdy
ma szansę na zastanowienie się i odpowiedź bez stresującej presji czasu.
11. A może po zadaniu pytania zamiast wybierania jednej osoby do odpowiedzi lub
losowania jej poprosimy całą klasę o zapisanie odpowiedzi na kartce/w
zeszycie, by pogłębić zaangażowanie i myślenie, a wyrównać szanse?
12. Ciekawym pomysłem może być pozwolenie uczniom na Passion Project –
zgodny z ich zainteresowaniami i predyspozycjami, a jakoś powiązany z naszym
przedmiotem. Wystarczy kilka godzin współpracy lub pracy indywidualnej, by
wzrosła sprawczość i wzmocniły się relacje z uczniami.
13. W czasie realizowania projektu (dłuższego lub całkiem krótkiego) niech
każdy uczeń prowadzi swój ‘dziennik projektowy’ niezależnie od innych
członków grupy. W końcu refleksja nad udziałem w projekcie jest równie ważna,
co efekty. Od nasz zależy, czego (jakich elementów, pytań) będziemy oczekiwać
od takiego dziennika.
14. Wprowadź jako nauczyciel w swojej głowie zasadę „Nie wystarczy minimum”
(Don’t accept minimum) i ucz jej wychowanków, pokazuj, że stosujesz ja też do
siebie, przecież słabe nie jest wystarczające dla nikogo.
15. Przy każdym podsumowaniu, powtórzeniu zadbaj o Imagination Station,
aktywność ćwiczącą kreatywność, dającą możliwość zaangażowania wyobraźni i
użycia jakiejś części wiedzy/umiejętności.
16. Trzeba umacniać uczniów w poczuciu, że każda lekcja czemuś służy, a oni są
odpowiedzialni za to, czego się nauczą. Zacznij lekcję (po podaniu tematu i
celu) od uzupełnienia przez uczniów zdania typu: „Po tej lekcji będę umiał/a
….., co przyda mi się do…”.
17. Stosuj w czasie lekcji Minutę Uważności – wystarczy wyświetlić
uczniom zadanie na skupienie typu mucha,
labirynt, znajdź różnice, gdzie jest Wally czy graficzną zagadkę logiczną lub
przeprowadzić krótkie ćwiczenie oddechowe i podać cel aktywności, by sami mogli
to robić, gdy jest im to potrzebne.
18. W trakcie umieszczania odpowiedzi na tablicy współpracy (bez pokazywania
nazw użytkowników) poproś, by uczniowie skomentowali pomysły innych i udzielili
im wspierającej informacji zwrotnej, aby potrafili to robić bez oporów i
widzieli, jak jest to ważne. Zachęcaj do pisania pod wpisami bez odpowiedzi. Niech
koleżeńskie sympatie i antypatie nie mają wpływu na sposób odnoszenia się do
innych.
19. Warto poświęcić przestrzeń i czas na Reflection Fridays*, by raz w
tygodniu* uczniowie mogli podsumować na różne sposoby nie tylko działania
szkolne, ale głównie wskazać, z czego są zadowoleni, co się udało, co mogą
poprawić. Inną ciekawą inicjatywą są Morning Meetings ESL, czyli
zaczęcie zajęć od zajęcia się własnymi emocjami i relacjami z innymi. Można też
uwzględnić Freestyle Fridays*, czyli dni, w których to uczniowie
decydują, w jaki sposób się uczą i prezentują efekty swojej pracy.
20. Świetnym pomysłem jest wprowadzenie do pracy lekcyjnej Procesu
Projektowania Technicznego (Engineering Design Proces) i uwzględnić takie
etapy jak: określenie problemu – opracowanie rozwiązania – zaprojektowanie
schematu – stworzenie gotowego rozwiązania – wprowadzenie ulepszeń.
*oczywiście określenia czasowe są umowne
A Wy macie na tyle ulubione narzędzie TIK, że uczycie się go w wakacje? ;)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz